FANDOM

Yoda.jpg
Yoda
– postać fikcyjna, jeden z bohaterów sagi filmowej Gwiezdne wojny: mierzący 0,66 m wzrostu, lecz nieprzeciętnie potężny zielonoskóry Mistrz Jedi. Był potężnym mistrzem Jedi żyjącym w ostatnim tysiącleciu istnienia Republiki. Jedi jego czasów uważali go za jednego z najpotężniejszych i najmądrzejszych członków Zakonu. Mimo niewielkiego wzrostu i sędziwego wieku, jak większość Jedi, był niezwykle wygimnastykowany i zręczny. Rekompensowało to jego niewielką siłę fizyczną.

Dowodził tego osiągając niezrównane zdolności w sztuce Ataru, technice walki mieczem świetlnym wykorzystującą akrobatykę i szybkość przeciwko sile. Do walki używał krótkiego miecza świetlnego o zielonym ostrzu. Pochodzenie Yody okryte jest mgłą tajemnicy. W galaktyce znanych było jeszcze jedynie trzech osobników tej rasy, wszyscy silni Mocą: rycerz Jedi Minch, mistrzyni Jedi Yaddle i mistrz Vandar Tokare. Yoda przyjął tytuł Wielkiego Mistrza Jedi, podobnie jak wiele lat później Luke Skywalker.

Mimo podeszłego wieku (w trakcie wydarzeń przedstawionych w Powrocie Jedi liczył sobie prawie 900 lat), dzięki wykorzystaniu Mocy przejawiał nietypową ruchliwość i potrafił dokonywać akrobatycznych wyczynów. Był jednym z najlepszych wojowników, używał zielonego miecza świetlnego o krótkim, dostosowanym do jego wzrostu ostrzu.

HistoriaEdytuj

Pierwsze informacje

Yoda urodził się w roku 896 BBY i szkolony był przez mistrzów wychowanych bezpośrednio w tradycji z czasów Nowych wojen Sithów. Przez kilkaset lat zajmował się szkoleniem Rycerzy Jedi, między innymi około roku 200 BBY należał do kadry nauczycieli odpowiedzialnej za statek kosmiczny Chu'unthor - ruchomą akademię Jedi, krążącą po Galaktyce w poszukiwaniu nowych adeptów Mocy. Jednostka ta została utracona na Dathomirze, a próby odzyskania jej spełzły na niczym.

Świątynia Jedi

Od tego czasu Yoda pełnił obowiązki członka Rady Jedi w Świątyni Jedi na Coruscant - tam też szkolił kolejnych padawanów i młodszych adeptów. Większość Jedi okresu końca Starej Republiki na tym czy innym etapie szkolenia przeszła przez jego ręce. Był między innymi mistrzem Ki-Adi-Mundiego i Hrabiego Dooku. W czasach upadku Starej Republiki uważany był za najpotężniejszego znanego Jedi i z reguły to od jego decyzji zależały postanowienia całej Rady; posiadał również decydujący wpływ na kierunek rozwoju Zakonu Jedi.

Mroczne Widmo

Kiedy Qui-Gonn przedstawił radzie Jedi Anakina Skywalkera, prosząc jednocześnie o zgodę Rady na szkolenie go na Jedi, Yoda był temu przeciwny, argumentując, że chłopiec jest za stary, a ponadto zbyt przywiązany do swojej matki, którą boi się stracić. Jednak po śmierci Qui-Gonna z rąk Dartha Maula pozwolił Obi-Wanowi szkolić Anakina.

Wojny klonów

W Ataku klonów Yoda udał się na planetę Kamino, w celu sprawdzenia armii klonów po jej odkryciu przez Obi-Wana. Wraz z nią wspomógł później Jedi walczących na arenie na Geonosis, co dało początek Wojnom klonów. Na Geonosis zmierzył się także z Darthem Tyranusem, znanym jako Hrabia Dooku. Pojedynek nie został jednak rozstrzygnięty, skończył się ucieczką Sitha.

Podczas kilkuletnich zmagań Yoda kilkakrotnie próbował spotkać się z Hrabią Dooku. W końcu, na jego zaproszenie, udał się potajemnie na Vjun. Spotkanie okazało się pułapką. Yoda mimo wszystko spotkał się z Dooku i niemal udało mu się sprowadzić go z powrotem na Jasną Stronę Mocy - na przeszkodzie stanęły jednak wydarzenia skrupulatnie zaplanowane przez Palpatine'a. Yoda został wówczas dwukrotnie ranny w walce z Dooku.

W końcowej fazie Wojen klonów, przedstawionej w Epizodzie III, Yoda udał się wraz z batalionem klonów na ojczystą planetę Wookieech, porośnięty drzewami o ogromnych rozmiarach Kashyyyk, gdzie koordynował odparcie inwazji Separatystów. Uniknął tam śmierci z rąk klonów, wykonujących z polecenia Kanclerza Palpatine'a Rozkaz 66; zabił wówczas dwa mierzące do niego klony. Niedługo później wspólnie z Obi-Wanem na krótko odbił Świątynię Jedi z rąk klonów. Istnieją spekulacje iż Yoda mający opanowaną do perfekcji sztukę Absorpcji mógłby przetrwać nawet ostrzał z blasterów a co za tym idzie także słynny Rozkaz 66.

Imperium

Po upadku Republiki i przegranej - we własnym rozumieniu - walce z Palpatine'em, w której utracił swój miecz świetlny, Yoda ukrył się na bagiennej planecie Dagobah, wykorzystując do zamaskowania swojej tam obecności wypełnioną energią Ciemnej Strony Mocy jaskinię będącą pozostałością po pokonanym tam wcześniej przez Mincha Mrocznym Jedi z Bpfassh. Kontynuował tam zgłębianie tajników Mocy pod kierunkiem "ducha" Qui-Gon Jinna, a także udzielał porad nielicznym ocalałym Jedi, w tym Qu Rahnowi.

W roku 3 ABY duch Obi-Wana Kenobiego przysłał na szkolenie do Yody Luke'a Skywalkera. Yoda kontynuował jego szkolenie aż do śmierci ze starości w roku 4 ABY. Po śmierci zjednoczył się z Mocą i przynajmniej raz ukazał się Luke'owi - scena ta przedstawiona jest w zakończeniu Powrotu Jedi.

CiekawostkiEdytuj

Słowo Yoda pochodzi prawdopodobnie z sanskryckiego Yoddha – wojownik.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki